Donosti en Vitoria-Gasteiz - Reisverslag uit Arrasate, Spanje van Sifra - WaarBenJij.nu Donosti en Vitoria-Gasteiz - Reisverslag uit Arrasate, Spanje van Sifra - WaarBenJij.nu

Donosti en Vitoria-Gasteiz

Door: Sifra

Blijf op de hoogte en volg Sifra

24 Februari 2015 | Spanje, Arrasate

Hmm, het lastigste aan een blog is denk ik het begin. Ik weet nooit zo goed met welke pakkende zin ik jullie deze keer weer eens nieuwsgierig maak, bij deze heb ik dat hopelijk gedaan.

Om even mee te beginnen, vorige keer na het posten van mijn blog ontving ik vijf minuten later het bericht dat ik mijn taaldossier heb gehaald. Dit wilde ik natuurlijk niet voor jullie achter houden.

Veel mensen vragen hoe het met mij gaat, hoe ik me voel, hoe ik het hier heb en of ik me al een beetje aanpas.
Hier wil ik graag even op antwoorden: Met mij gaat het heel goed. Behalve dat ik thuis heel erg mis, heb ik het verder heel goed naar mijn zin. Het is een leuk dorp, leuke minor die ik op school volg en er zijn veel leuke mensen die ik ontmoet. Kort samengevat: leuk! Ook het koken, (af)wassen, vouwen, schoonmaken en opruimen gaat ons goed af. Of ik me een beetje aanpas, keep on reading...

Vrijdag hadden we een soort excursie met school. Voordat ik wegging kreeg ik van veel mensen als aanrader Saint Sebastian. Mag jij raden waar we met de excursie heen gingen? Heel goed, Donostia! Nu zul je denken... huh, heel goed? Dat zijn toch twee verschillende namen?!... Klopt, de Basken hebben bedacht dat het leuk is om alleen plaatsen een Baskische naam te geven en de Spanjaarden dachten het zelfde maar dan met hun taal. Zo heet Saint Sebastian in het Baskisch Donostia en Vitoria wordt dan Gasteiz. Zoals je ziet, lijkt het voor geen kant op elkaar en dat zorgt gelukkig niet voor verwarring (dat was uiteraard sarcasme).

In Donostia hebben we eerst met de hele klas een rondleiding gegeven aan elkaar. Iedereen moest een bijzondere plek voorbereidingen en zo kwamen we van alles over de stad te weten. En alle mensen die mij het hebben aangeraden, ik ben het met jullie eens. Wat een prachtige plek! Na de rondleiding mochten we vrijuit gaan. Dat deden we. Mag je nog een keer raden... Waar hebben we gegeten? Nee, geen tapas. Good guess though. We zijn naar de MC Donalds geweest. Tapas kunnen we tenslotte nog 5 maanden lang eten. Wat is het fijn om frietjes en kipnuggets te eten. Toen we klaar waren, hebben we nog even gewinkeld in de stad. Toen het weer omsloeg zijn we naar huis gegaan en met een sprintje hebben we de bus kunnen halen.

Zaterdag besloten we, omdat we zo goed op dreef waren, ook nog naar Vitoria-Gasteiz te gaan. Jongens uit onze klas besloten mee te gaan. Erg leuk. Vooral de selfies. En wat ik dan wel weer bijzonder vond, was om te moeten wachten op jongens. die. winkelen. Ja je leest het goed. Wat uitverkoop met jongens kan doen, wauwie.
We hebben ook nog even het oude gedeelte bezocht, toen ik daar onzin begon te verkopen over Romeinse cijfers hebben we besloten dat het beter was om naar huis te gaan. Haha, oké beetje overdreven. Maar ik was even vergeten dat de M voor miljoen stond. (of zeg ik het nu zeker weer fout?!)
'S avonds zijn we met een groepje het stadje in geweest nadat onze onderbuurman weer was komen klagen. Volgende keer haalt hij de politie erbij, dus geen huisfeestjes meer voor ons.

Gisteren hebben we voor het eerste Spaanse les & Salsa les gehad. Allebei erg leuk. Ik kan nu al vertellen hoe ik heet en waar ik vandaan kom. Wel jammer dat Spaans en Baskisch echt twee totaal verschillende dingen zijn. Maar mocht ik naar Spanje gaan, dan is het een begin!

Vandaag was het vroeg dag want om 8 uur moest ik weer op school zijn, maar so far so good. De lessen zijn interessant en na 10 minuten aangestaard te worden door lokale klasgenootjes zijn ze bereid om te vragen waar je vandaan komt en dan is het ijs ook wel weer gebroken.

Oja, en ik ben nu aan het kijken voor een ticket naar Nederland omdat ik thuis toch wel heel erg mis. Ik ben toch niet zo'n bikkel als ik mezelf had ingeschat. Maar laat ik het zo zeggen, ik ben de ontkenningsfase al voorbij.

En dan nog 1 ding,
Lieve Jennifer, als je dit leest; HAPPY BIRTHDAY TO YOU! Ik hoop dat je een fijne dag hebt en speciaal lieve groetjes uit Spanje voor jou!

Adios xoxo

  • 25 Februari 2015 - 18:39

    Henriette:

    Hoi lieverd,

    Wat leuk om je berichten te lezen! Super dat je het fijn hebt! Geniet ervan!

    xx

  • 26 Februari 2015 - 14:24

    Caminofrans:

    Ola Sifra,
    Ik volg jouw :-)
    Gegroet,
    Caminofrans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sifra

Actief sinds 02 Juni 2014
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 6895

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 30 Juni 2015

Internationale minor

Landen bezocht: